Flightright - приклад вдалого європейського legaltech-стартапу

Правові відносини – доволі складна для автоматизації тема, тому про неї багато пишуть, але насправді існує дуже мало вдалих прикладів legaltech-компаній. Проте є і винятки, яким вдалося автоматизувати обробку окремого виду юридичних позовів.

Компанія Flightright була заснована у 2010-му році. В основі бізнес-моделі фірми була автоматизація процесу відшкодування коштів, які винні авіакомпанії своїм пасажирам за затримані чи скасовані рейси. 

За легендою, що описана на сайті фірми, засновник проекту колись ледь не спізнився на власне весілля. Його рейс скасували та перенесли з 14-ї години на 19-у. Йому довелось швидко шукати новий рейс, що коштувало йому додаткові 300 євро. Зрештою на весілля він таки встиг, але вирішив не лишати цю історію просто так і почав сперечатись з авіакомпанією про відшкодування, але весь процес зайняв багато часу і коштував багато нервів. Так і з'явилась ідея проекту, в якому зараз працює близько 100 співробітників, що за весь час існування повернули клієнтам 150 млн євро.

Flightright використовує директиву Європейського Парламенту про захист прав пасажирів, що подорожують літаком (Flight Compensation Regulation 261/2004). Мова йде про затримки рейсів більше ніж на три години. 

На короткі дистанції до 1500 км клієнт має право вимагати від авіаліній 250 євро, до 3500 км – 400 євро, від 3500 км – 600 євро. Для прикладу, рейс Київ-Берлін – це 1240 км, Київ-Лондон – 2180 км і т.п. 

До обробки приймаються запізнення не старші за три роки, коли рейс стартував або закінчувався в ЄС, наприклад Берлін-Барселона чи рейс Берлін-Оттава від будь-якої компанії. Але рейс з-за меж ЄС до ЄС може бути оброблений тільки, коли мова йде про авіакомпанію з країни ЄС. Отже, до обробки не приймаються випадки, коли авіакомпанія не з ЄС перевозить пасажира до ЄС. Якщо я правильно зрозумів це пояснення та розтлумачив закон (Стаття 3, пункти (a) та (b)), то рейс Київ-Берлін від Lufthansa можна відшкодувати, а такий саме рейс від МАУ – вже ні (ред. загалом позицію МАУ з цього приводу можна почитати тут)

Також затримка повинна була статись з вини авіакомпанії (наприклад – технічний дефект літака). Страйки диспетчерів чи ваша невчасна поява на реєстрацію, ясна річ, відшкодуванню не підлягають. Чим більше доказів ви зможете надати, тим краще. А далі компанія починає стандартну для себе процедуру оформлення претензії до авіакомпанії, яка вже сама прекрасно розуміє, що доводити справу до суду сенсу немає і відшкодування проходить доволі швидко. В принципі, по закону ЄС це може зробити кожен пасажир особисто, але це точно займе більше "двох хвилин", за які Flightright обіцяє перевірити шанси на успіх вашої справи.

Flightright залишає собі 20-30% від суми відшкодування (+НДС). Швидкість виплати залежить від багатьох факторів і складності вашого випадку (ред. якщо почитати відгуки клієнтів і можливі опції перельотів, то починаєш розуміти, що дуже нудно живеш :)

Компанія пише про 5,2 млн клієнтів, що вже скористались її послугами. Окремо зверну увагу на цю цифру, бо вона якось не дуже збігається з всього 150 млн загальних відшкодувань – тобто це по 30 євро на клієнта? Хм...

Але так чи інакше компанія стала таким собі enfant terrible для європейських авіакомпаній (і особливо німецьких) і вигравала вже не одну гучну справу проти лідерів авіаринку ЄС. Також автоматизація відшкодувань спонукала авіакомпанії більш ретельно підходити до планування польотів.

Проте кількість пасажирів та рейсів в ЄС все одно зростає з кожним роком, то ж роботи в Flightright ще вистачить. Щоправда, у компанії тепер вистачає і конкурентів. Вдала бізнес-модель посприяла виходу на ринок ще декількох схожих проектів, що або граються з % виплат (читай – демпінгують), або обіцяють ще швидше розв'язати проблему та беруться за найлегші/банальні випадки, по яких точно зможуть виграти. Конкуренти проекту на цьому ринку EUFlight, Fairplane, EUClaim, Airhelp, Compensation2go та інші. Так проект WirKaufenDeinenFlug взагалі обіцяє одразу перекупити вимогу з відповідною знижкою, але гроші клієнт отримує одразу.

Flightright – це той вдалий випадок використання LegalTech, де певну юридичну процедуру змогли запрограмувати та автоматизувати. Також хочеться окремо визнати, що в цьому випадку чітка законодавча процедура від ЄС дійсно захистила права споживачів.

За оцінкою самого Flightright, більше ніж 90% пасажирів взагалі не знають про свої права, це при тому, що кожного року авіакомпанії могли б виплачувати своїм пасажирам до 4 млрд євро відшкодувань. І компаніям вже доводиться платити – у 2016-му році німецькі авіакомпанії витратили на судові тяганини та виплати своїм пасажирам 132 млн євро. Ринок великий, тому Flightright & Co. мають гарні перспективи для подальшого росту.

Це також може бути для Вас цікавим

Німеччина бореться за якісний Інтернет в стилі гри Pokemon Go

Уряд Німеччини вже давно занепокоєний поганою якістю мобільного Інтернету по всій країні, тому було вирішено боротись з поганим покриттям у новомодний спосіб – для документації "білих плям" без Інтернету було створено спеціальний мобільний додаток.

Google Campus Berlin так і не відкрився – місцеві мешканці були проти

Google програв битву з місцевими активістами в Берліні та поки не буде відкривати у місті центр для стартапів. Цей крок може пригальмувати амбіції Берліна на неофіційний статус європейської столиці стартапів.

GDPR Vienna calling - як новий закон змінив таблички у великому місті

В травні цього року остаточно вступив в дію Загальний регламент про захист даних країн ЄС. Про це нововведення багато написали технологічні ЗМІ та коротко лише згадали великі портали та телеканали. Пройшло півроку і ось наслідки нового закону починають відчувати на собі звичайні громадяни ЄС.

Блог про європейське IT

IT-UA-DE - блог про європейську IT-галузь знаходиться в тестовій фазі. Якщо у Вас виникли якісь питання по текстах чи пропозиції, то Ви можете написати авторам.


© 2018 ITUADE - новини та аналітика про європейську IT-галузь, вихід українських фірм на ринок ЄС