Lilium Jet - електричний таксі-літак як новий громадський транспорт

Німецький стартап завдяки політиці став відомим на всю Німеччину. Поки інші намагаються покращити автобуси, потяги чи трамваї, фірма з-під Мюнхена винайшла новий засіб громадського транспорту – так зване Flugtaxi або летюче таксі.

Новопризначений секретар з питань цифрових технологій Доротее Бер (Dorothee Bär, CSU) в одному з інтерв'ю, коментуючи проблеми з розбудовою швидкого інтернету в провінції раптом обмовилась, що проблема не тільки в цьому: "Але проблема нашої інфраструктури також в можливості скажімо автономно пересуватись. Чи... чи можу я наприклад використати летючу таксі?"

Наступного дня тему "летючого таксі" обговорювала вся Німеччина. Спочатку всі прийняли це за поганий жарт, але виявилось, що пані Бер просто згадала про один з баварських стартапів, який працює над проблемою розвитку нових форм громадського транспорту. #Flugtaxi протягом декількох тижнів був ледь не найпопулярнішим хештегом в німецькому Інтернеті. На маленьку компанію раптом звернули увагу ледь не всі ЗМІ. Кращої реклами годі й чекати. На перше квітня дехто навіть пожартував, що фрау Бер вже проінвестувала в інший стартап зі схожою ідеєю.

The Lilium Jet – початок нової ери громадського транспорту?

Ідея стартапу з'явилась у 2013-му році у німецького інженера Даніеля Вігенда, який 2015-го року заснував компанію Lilium. Минулого року компанія змогла випустити робочий прототип свого продукту – летюче електричне таксі з вертикальним злетом та посадкою.

У 2019-му році компанія планує доробити перший робочий екземпляр нового джету, але повноцінний початок нової ери громадського транспорту планується тільки на 2025-й рік – тоді кожен охочий зможе через додаток заказати собі приватний літак/джет, щоб подолати середні дистанції. Такий собі Uber, але замість таксі у Вас буде можливість літати. Можливо, це звучить дещо занадто оптимістично, але десь такими картинками нас надихали фільми про майбутнє, де всі пересуваються на якихось незрозумілих тарілках-літаках. Будемо відверті, ідея цього проекту вітає (чи літає? :) у повітрі вже не перше десятиріччя, але технічні можливості для неї та ринок тільки починають з'являтись.

Повністю електричний літак з вертикальним зльотом та посадкою (vertical take-off and landing, VTOL) буде розвивати швидкість до 300 км/год. Одного заряду батареї буде вистачати на 300 км. Політ, зліт та посадка відбувається за допомогою десятків маленьких гвинтів-вентиляторів. Базова версія Lilium Jet розрахована на 5 пасажирів.

Новаторська ідея чи класична утопія?

Зараз ідея стартапу переживає емоціонально-інформаційне піднесення і про неї всі говорять. Проте треба зазначити, що ця ідея дуже красива в макеті, але не дуже ясно, як це буде функціонувати у великих масштабах. Уявіть, що замість машин на землі, все те саме відбувається на висоті декількох сот метрів над землею.

Засновники часто згадують приклад з пересуванням від аеропорту Нью-Йорка до центра міста у Манхеттені. Зараз на таксі дистанцію у 26 кілометрів можна подолати за 55 хвилин, що буде коштувати $56-73. Lilium Jet витратить на цю подорож всього 5 хвилин, подолавши по прямій 19 кілометрів, що коштуватиме від $6 до $36. Коли ми кажемо Jet, то в перше чергу спадає на думку private jet – спосіб пересування на літаках для багатіїв. Поки що не зрозуміло, скільки буде коштувати таке задоволення в повсякденному використанні. Чи вдасться фірмі дійсно надавати послуги на такому маршруті всього за $6?

Якщо вже заговорили про перевезення людей з аеропорту до міста, то чи не варто розробляти моделі не на 5 пасажирів, а одразу на 50? Але ви собі уявляєте автобус з вертикальним злетом та посадкою? Чим така махина відрізнятиметься від звичайного великого гелікоптера? Тоді що нового в цій ідеї, окрім застосування по суті гелікоптерів для транспортування пасажирів?

А тепер уявіть, що замість таксі дійсно літають маленькі літаки. Ті самі проблеми будуть перенесені у повітря. Все це до першої серйозної (авіа-)катастрофи. Як відреагують на таку новину місцева влада? Чи не будуть введені нові податки для підтримки класичних таксистів? Чи дійсно ми готові масово літати на маленькі дистанції?

$100+ мільйонів на розвиток ідеї

І все ж зрозуміло, що розвивати треба не тільки класичні засоби пересування на кшталт авто чи потягів, але і повітроплавання. Саме тому інвестори залюбки вкладають в цю ідею. До того ж проект користується явною підтримкою європейських політиків та інвесторів, що перебувають у стадії неоголошеної війни проти гегемонії американських технологій.

В грудні 2016-го року Lilium отримав 10 млн євро від провідного лондонського deep-tech інвестора Atomico.

У вересні 2017-го року проект отримав 90 мільйонів інвестицій на подальший розвиток концепту. Компанія, що зараз налічує понадо 100 працівників, активно залучає колишніх робітників з провідних компаній IT-галузі. Керівником відділу дизайну став Франк Стефенсон – провідний дизайнер з німецької автогалузі, що працював над BMW X5, New MINI, Ferrari F430, Maserati MC12 та McLaren P1. Працювати над новим німецьким летючим таксі стає престижно.

На початку цього року компанія виграла приз кращої компанії на ранній стадії інвестування на Global Cleantech 100 Awards. Lilium Jet змогли поєднати популярний хайп на зелену енергетику та новітні технології.

В крайньому випадку, якщо летючі таксі не замінять класичні таксі, то будуть чудовим футуристичним і дорогим засобом пересування для туристів чи багатіїв. Тобто, ринок для такої ідеї точно буде, залишилось тільки довести її до повної готовності.

Це також може бути для Вас цікавим

NearBees - мед у конверті або як поєднати бджіл та покупця

Ідея цього стартапу могла б спрацювати і в Україні, адже український мед активно експортується до ЄС. Але робота з постачальниками та логістика як завжди в харчовій галузі виявляються доволі складною справою. "Медовий" стартап з Мюнхена, здається, знайшов вдалий спосіб вирішити цю проблему.

PayPal купляє шведський фінтех-стартап iZettle за 1,9 млрд євро

Електронна платіжна система PayPal намагається вийти на ринок офлайн-платежів і купляє шведську фірму iZettle, що виробляє карткові термінали для малого бізнесу (mPOS, mobile Point of Sale).

Владислав Яценко: "Менеджери великих банків в UK беруть приклад з Revolut"

Фінтех-стартап Revolut в Лондоні вважають одним з найперспективніших проектів у сфері фінансів, що вже за декілька років замінить сучасні банки. Нещодавно проект після чергового раунду інвестицій був оцінений у 1,7 млрд доларів – таким чином Revolut став одним з небагатьох європейських unicorn-стартапів. Плани компанії глобальні – вихід на ринки США та Азії, експансія на ринку банківського рітейлу. Приємно, що співзасновником та технічним директором цього проекту є українець Владислав Яценко, який розкаже нам про Revolut.

Блог про європейське IT

IT-UA-DE - блог про європейську IT-галузь знаходиться в тестовій фазі. Якщо у Вас виникли якісь питання по текстах чи пропозиції, то Ви можете написати авторам.


© 2018 ITUADE - новини та аналітика про європейську IT-галузь, вихід українських фірм на ринок ЄС