Оффлайн проти онлайн - як класичні аптеки борються проти конкурентів

Інтернет та новітні технології змінили вже багато галузей світової економіки, але представники класичних бізнес-моделей намагаються докласти всіх зусиль, щоб зупинити прогрес. Іноді вони святкують локальні успіхи.

Представники галузі німецьких аптекарів пролобіювали в коаліційній угоді німецького уряду окремі положення про захист класичних аптек від онлайн-конкурентів з ЄС. Правлячі партії пообіцяли підтримати локальні аптеки на місцях та заборонити продаж ліків, що відпускають за рецептом онлайн-аптеками. 

Ринок продажу ліків через аптеки в Німеччині минулого року перевалив за 35 мільярдів євро – загальний оберт продажів товарів через аптеки досягає 49 млрд євро. Всього в Німеччині працює близько 20 тисяч аптек, з яких 3600 мають дозвіл на онлайн торгівлю. Проте серйозно онлайн-продажем займаються всього близько 150 аптек. З них мільйонні оберти мають тільки декілька десятків провідних проектів (DocMorris, Juvalis, Apotal, Medpex та інші).

Деякі ліки пацієнт сплачує самостійно. Є ліки, що не потребують рецепту, а є такі, що можна отримати тільки за рецептом, а частину коштів за них покриває медична страховка. Так сильнодіючі знеболюючі чи антибіотики можна отримати тільки за рецептом. Таким чином ціни та канал збуту на ці ліки фактично контролюють маленькі локальні аптеки, що мають стабільний прибуток від застрахованих пацієнтів та медичних кас. Також класичні аптеки виконують важливу соціальну функцію, адже так чи інакше, але аптека повинна бути навіть в найменшому селищі. Аптеки займаються виготовленням ліків на замовлення, торгують ліками в цілодобовому режимі. До того ж аптеки займаються навчання молодих фармацевтів та створюють більше робочих місць ніж черговий онлайн-гігант.

З іншого боку, з появою Інтернету з'явився новий канал збуту ліків, що "змінює" правила гри на ринку, та збанкрутував вже не одну оффлайн-аптеку, яка не змогла тягатись за рівнем цін з онлайн-пропозицією.

Поки найбільше за все грошей онлайн-аптеки заробляють на продажах простих ліків та продуктах гігієни. Тут вони можуть собі дозволити демпінгові війни з класичними аптекарями. До того все більше товарних груп купують все частіше через Інтернет – ліки тут не виключення.

Якщо онлайн-аптеки почнуть активно торгувати ще й ліками з рецептами (тобто – дорогі для медичних кас види ліків), поступово вони перетягнуть на себе ще більше користувачів.

Зараз показники онлайн-аптек доволі помірні – 1,3% від ринку ліків за рецептами (434 млн євро у 2017-му році) та 13,4% ринку звичайних ліків без рецепта (753 млн євро). Але треба зазначити, що сама онлайн торгівля була дозволена тільки 2004-му році та поступово зростає.

Ще більшою проблемою є наявність на ринку іноземних онлайн-аптек. У 2016-му році Європейський суд дозволив іноземним аптекам не зважати на цінові домовленості німецьких аптек, якщо вони продають товар німецьким клієнтам. Тобто, умовна словацька онлайн-аптека може продавати товари по своїм словацьким цінам для клієнтів в Німеччині.

Ще більше проблем створює продаж ліків по рецептах. В різних країнах ЄС є різні регулювання по таких ліках – в умовній Словаччині німецькі "рецептовані" ліки можуть коштувати в рази менше і продаватись взагалі без рецепта. Для одних онлайн – це нові можливості для побудови бізнесу, а для інших – питання виживання.

Саме тому аптекарські лобісти змогли пролобіювати вимогу заборони продажу рецептованих ліків в Інтернеті. Політикам тепер доведеться якось виконувати вимогу і таким чином штучно зупиняти розвиток ринку онлайн-торгівлі.

Це також може бути для Вас цікавим

Кінець легенди - організатори вирішили більше не проводити CeBIT

Найвідоміша виставка цифрових інформаційних технологій в Німеччині CeBIT несподівано завершила своє існування – кількість відвідувачів цього року та замовлення на участь у виставці наступного року змусили організаторів відмовитись від проведення виставки.

RoadAds - реклама для далекобійників у онлайн режимі

"Це ж настільки логічно, чому цього не було раніше!" – коли ідея стартапу гарна, то не має сенсу особливо її роз'яснювати чи проводити замудрі пітчі для інвесторів. Німецький стартап RoadAds з цієї серії.

Німеччина бореться за якісний Інтернет в стилі гри Pokemon Go

Уряд Німеччини вже давно занепокоєний поганою якістю мобільного Інтернету по всій країні, тому було вирішено боротись з поганим покриттям у новомодний спосіб – для документації "білих плям" без Інтернету було створено спеціальний мобільний додаток.

Блог про європейське IT

IT-UA-DE - блог про європейську IT-галузь знаходиться в тестовій фазі. Якщо у Вас виникли якісь питання по текстах чи пропозиції, то Ви можете написати авторам.


© 2018 ITUADE - новини та аналітика про європейську IT-галузь, вихід українських фірм на ринок ЄС