Savedroid - як зібрати 40 мільйонів євро на ICO, подякувати всім і... (+UPDATE)

Дивна історія сталась з німецьким fintech-стартапом Savedroid, що нещодавно провів найбільше в історії Німеччини первинне розміщення власної кріптовалюти (Initial coin offering, ICO).

Перші ICO в Німеччині пройшли ще минулого року, проте інвестори дуже обережно поставились до нового виду інвестицій. Однак інтерес зростав разом з новинами про нові рекорди та падіння на ринку кібервалют. Зрозуміло, що на такому ринку можна або швидко розбагатіти, або все втратити. І готові до ризику клієнти знайшлись :)

Savedroid з'явились на світ у 2015-му році у Франкфурті-на-Майні. Стартап хотів допомогти людям організувати процес заощадження грошей. Багато людей, особливо молоді, живуть від зарплати до зарплати і не можуть собі дозволити відкласти гроші. Спеціально розроблений додаток допомагає організувати та автоматизувати процес відкладання грошей.

Спочатку ви ставите перед собою ціль, на яку будете заощаджувати гроші. Скажімо, 600 євро на купівлю ноутбука. Потім система допомагає збудувати правила, згідно якими ви будете економити гроші.

Скажімо, якщо ви провели у спорт-залі більше години чи пройшли за день більше 5000 кроків, то з Вашого рахунку на віртуальний рахунок переводиться 1 євро. Або з кожної зарплатні автоматично відкладається 5% на віртуальний рахунок. Чи після кожного твіту Дональда Трампа на рахунок переводиться ще один євро.

Таким чином користувач особливо не напрягаючись, відкладає гроші згідно своїх правил. Ідея доволі цікава, але не дуже ясно, чи вона дійсно потрібна. Але таке питання можна задати більшій частині сучасних стартапів. Цільова аудиторія доволі чітко визначена – таким додатком будуть користуватись скоріш за все не дуже багаті, молоді та звичні до користання hightech-приладів.

Так чи інакше, але проект розвивався, в рамках seed-інвестування він отримав один мільйон євро на розвиток ідеї від досвічених бізнес-ангелів, серед яких навіть був державний банку розвитку та інвестицій федеральної землі Рейнланд-Пфальц (Investitions- und Strukturbank Rheinland-Pfalz, ISB). Стартап потрапив до fintech-хабу німецької біржи. Завдяки Wirecard наприкінці 2016-го року до системи підключили віртуальну MasterCard.

На початку 2017-го року стартап отримав ще один раунд інвестицій, преса позитивно писала про зростання кількості користувачів, розробку нових алгоритмів та подальші плани новомодної фірми. Додаток savedroid-а скачали понад 200 тисяч разів.

Під кінець 2017-го року все більше людей заговорили про електронні валюти. Слово "блокчейн" лунало на кожному кроці, і savedroid вирішив прийняти участь в загальному святі життя. Керівники компанії анонсували первинне розміщення власної криптовалюти (Initial coin offering, ICO). У рекламі до випуску наполягали, що це буде перше ICO, що відбудеться по всіх правилах та регламентах німецького фінансового ринку. Здавалось би, немає ніякого ризику.

Проект планував розвернути можливість інвестувати в криптовалюти та гучно грався словами про нові можливості. Стадія pre-sale якраз відбулась на початку року, коли Біткоїн і Ко та інші валюти били рекорд за рекордом. Першу пробну версію ICO у 500 млн токенів розкупили за якихось сім годин. Загалом більше 35 тисяч інвесторів скупили токенів та 40 млн євро. Про рекордний випуск власних токенів написали ледь не всі мережеві видання Німеччини.

Проте зранку 18-го квітня на стартовій сторінці проекту раптом вивесили картинку з американського мультика з простим слоганом "It's gone".

В Твіттері засновника компанії Ясіна Ханкіра (Yassin Hankir) висить красномовне фото з пляшкою пива та морським берегом. Меседж "Thanks guys! Over and out ... #savedroidICO" наче натякає нам, що у власника аккаунта тепер все гарно:

На телефони компанія теж не відповідає. В принципі, нвестори починають про щось здогадуватись :)

Поки не зрозуміло, чи це дійсно 35 тисяч вкладників розвели на 40 мільйонів євро – це теж не виключено, але реально втікти з такими грошима чи сховатись десь на островах буде не так легко.

Ті з інвесторів та аналітиків, хто вірять, що надія помирає останньою, починають тішити один одного новими версіями раптового зникнення сайту компанії – можливо їх просто зламали хакери, або це (не)вдалий PR-хід, або у них на проекті раптом зникло почуття гумору, або...

Так чи інакше, але вже дуже скоро стане зрозуміло, що це було та чим закінчилась одна з найбільших ICO на німецькому ринку фінтех-стартапів. Останні події зробили гучну (анти)рекламу всій галузі та конкретно проекту Savedroid. Преса і до того скептично писала про новий хайп з ICO-фінансуванням та радила дуже обережно відноситись до інвестування у криптовалюти. Після таких історій вкладатись у них будуть тільки реальні відчайдухи.

UPDATE від 20.04.2018

P.S. І рівно за день після загадкового зникнення проект повернувся. Власник компанії в дивній манері розказав, що це було зроблено спеціально, щоб показати людям, як легко маніпулювати інвесторами. Тому ринок ICO треба якось регулювати, а також бути обережними при інвестиціях. І звичайно, що саме Savedroid пропонує своїм клієнтам поради при інвестуванні в ICO і т.п.

P.P.S. Галузь дуже погано відреагувала на цей PR-трюк. У проекта забрали якусь галузеву нагороду, декілька видань написали розгромні статті, а інші учасники ринку констатували, що такі витівки тільки ще більше відпугнуть інвесторів від всяких "ICO"-нів, біткоїнів чи що там ще вигадали ці айтішники.

P.P.P.S. Якби там не було, але гроші Savedroid з народа зібрав і своє завдання виконав. Власникі щасливі. А от у інвесторів є багато токенів проекту, про який за декілька місяців всі можуть забути.

P.P.P.P.S. 40 мільйонів євро...

Це також може бути для Вас цікавим

В німецьких супермаркетах Netto можна розплатитись за допомогою PayPal

Тепер в німецьких супермаркетах можна розрахуватись за допомогою PayPal. Однак ринок мобільних розрахунків в останні роки дуже змінився, тому американський концерн можливо вже запізнився з цим рішенням.

Кінець легенди - організатори вирішили більше не проводити CeBIT

Найвідоміша виставка цифрових інформаційних технологій в Німеччині CeBIT несподівано завершила своє існування – кількість відвідувачів цього року та замовлення на участь у виставці наступного року змусили організаторів відмовитись від проведення виставки.

RoadAds - реклама для далекобійників у онлайн режимі

"Це ж настільки логічно, чому цього не було раніше!" – коли ідея стартапу гарна, то не має сенсу особливо її роз'яснювати чи проводити замудрі пітчі для інвесторів. Німецький стартап RoadAds з цієї серії.

Блог про європейське IT

IT-UA-DE - блог про європейську IT-галузь знаходиться в тестовій фазі. Якщо у Вас виникли якісь питання по текстах чи пропозиції, то Ви можете написати авторам.


© 2018 ITUADE - новини та аналітика про європейську IT-галузь, вихід українських фірм на ринок ЄС